ادب فرانسوی

چند روز پیش در خیابان ، آقا و خانمی بعد از سلام و احوالپرسی و کلی تعارفات خاص، از ما آدرس پرسیدند. برای من خیلی عجیب بود که پرسیدن یک سوال که اینهمه تعارف نیاز ندارد. بخصوص اینکه ما آنها را نمی شناختیم.
اما وقتی معلم کلاس فرانسه در مورد ادب و مفهوم آن در فرانسه برای ما صحبت کرد، فهمیدم که رفتار آنروز آن زوج در خیلی طبیعی بوده است.
اینجا رسم است که همسایه ها به هم سلام و احوالپرسی می کنند حتی اگر شما را نشناسند. در هر مکانی وقتی در آسانور وارد می شوند، حتما سلام میکنند و بعد هم موقع رفتن حتما روز بخیر یا عصر بخیر میگویند.
در فروشگاه که خرید میکنید، می بینید که فروشنده ( یا صندوقدار ) با خشروئی به شما سلام و احوالپرسی میکند. بعد از انجام کار هم حتما خداحافظی و روز بخیر یا عصر بخیر به شما می گوید. حتی وقتی که آخر وقت است و صف طولانی پشت سر شما هستند، با همه این مراسم را اجرا می کند. برای من کمی عجیبه که چطور خسته نمی شده از اینهمه سلام علیک و خداحافظی.

معلم زبان فرانسه ما اعتقاد دارد که این فرهنگ کمرنگ شده و فکر میکند که فرهنگ جدید فرانسوی بی ادبانه شده است چرا که هستند تعدادی از افراد که این مراسم سلام و علیک را بجا نمی آورند.


نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

آموزش رانندگی در فرانسه مراحل و نحوه ثبت‌نام

آموزش رانندگی در فرانسه، تفاوت گواهینامه دنده اتومات و دنده دستی

موتور جستجوئی غیر از گوگل