اعتصاب در فرانسه و اخبار ایران

اینروزها با ایران که تماس میگیریم همه از وضعیت فرانسه می پرسند و نگران هستند که مثلا آیا ما مشکل گرم کردن خانه را دراین سرما داریم یا نه؟ یا اینکه وضعیت بنزین در فرانسه چطور است؟ ظاهرا در اخبار ایران در مورد اعتصاب در فرانسه گزارشهای کاملی ارائه شده است که کمی خانواده و دوستان را نگران کرده در مورد مشکلات زندگی در فرانسه.

واقعیت این است که با همه اعتصاب هائی که تا الان انجام شده، تا الان خود من مشکلی غیر از رفت و آمد نداشته ام. خطوط اتوبوس که برای دانشگاه می روند کم شده اند و باید بیشتر در ایستگاه منتظر ماند. قبلا از وسط شهر در ساعهای پرتردد ( مثلا 8-9 صبح ) هر پنج دقیقه اتوبوس به دانشگاه داشتیم و الان در بدترین حالی هر 20 دقیقه اتوبوس می آید. البته روزهائی هم هستند که در وسط شهر راهپیمائی است و هیچ اتوبوسی به وسط شهر نمی رود. در حقیقت نمی تواند برود برای اینکه تظاهر کنندگان مسیر را بسته اند و پلیس هم نظارت میکند که کسی مشکلی برای آنها ایجاد نکند.
در مورد بنزین هم باید بگویم تا چند روز پیش همه پمپ بنزینهای اطراف ما درست کار میکردند تا اینکه از دیروز تقریبا پمپهای بنزینهای بزرگ تعطیل شده اند ( یا بدلیل اعتصاب کارکنان یا تمام شدن بنزین ) و فقط پمپ بنزینهای کوچکتر کار میکنند. در این مدت من ندیده ام که قیمت مواد غذائی زیاد شده باشد.
در ضمن تا الان با توجه به سرد شدن هوا مشکلی از نظر گرمی خانه نداشته ایم. خانه هائی مانند خانه ما از طریق سیستم مرکزی شهر گرم می شوند و معمولا مشکلی بصورت جدی پیش نمی آید.

یک نکته دیگر هم اینکه با بیشتر افرادی که در شرکتهای کوچک کار میکنند وقتی صجبت میکنی همه از این اعتصابات کمی شاکی هستند. اعتقاد یک سری از فرنسوی ها این است که این افراد دوست ندارند کار کنند و برای همین اعتصاب کرده اند. معروف است که در فرانسه 10 درصد مردم کار میکنند تا 90 درصد بقیه مردم فرانسه ( شامل خارجی ها ) بتوانند از دولت کمک هزینه گرفته و زندگی کنند. نمی دانم تا چه اندازه این نسبت 10-90 می تواند درست باشد. 

اینهم از اوضاع اینروزها در شهر کوچکی در شمال غربی فرانسه.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

آموزش رانندگی در فرانسه مراحل و نحوه ثبت‌نام

آموزش رانندگی در فرانسه، تفاوت گواهینامه دنده اتومات و دنده دستی

موتور جستجوئی غیر از گوگل