قوانین مربوط به مستاجر و مالک در فرانسه


اینروزها بدلیل مشکلاتی که در خانه بوجود آمده مجبور شدم کمی در مورد حقوق مالک و مستاجر در فرانسه در اینترنت بگردم. تصور می کنم برای تمام افرادی که در فرانسه زندگی میکنند یا می خواهند در آینده زندگی کنند دانستن این حقوق می تواند مفید باشد. قبل از هر مطلبی باید اشاره کنم که قوانین در مورد مالک و مستاجر در فرانسه، بیشتر به نفع مستاجر هست.

نکته اول در مورد قیمت اجاره است. قیمت اجاره توافقی است بین مستاجر و مالک که می تونه حداکثر سالی یکبار زیاد بشه. میزان این زیاد شدن اما نباید بیش از یک اندازه معین باشه که به نوعی مرتبط با متوسط هزینه ساخت و ساز در هر سال و در مناطق مختلف هست.
نکته دوم اینکه در زمان اجاره مستاجر موظف هست که خانه را در برابر حوادث بیمه کنه. معمولا قرارداد بیمه خانه یکساله هست. هزینه اینکار برای خانه های معمولی حدود 100 یورو در سال هست. این بیمه برای مثال هزینه ناشی از نم دادن سقف خانه یا گم شدن کلید خانه را می تواند پوشش دهد. 
نکته سوم در مورد تعمیرات خانه هست. صاحب خانه موظف هست که خانه را سالم تحویل مستاجر بده. در صورتیکه خرابی های اساسی در خانه اتفاق بیفته مالک موظفه که در اولین فرصت بعد از اعلام مستاجر اونو درست کنه. البته به شرطی که دلیل خرابی در خانه خود مستاجر نباشه. مثلا خراب شدن حمام یا ترکیدن لوله آب مواردی است که مالک باید در صورت خرابی آنها را درست کنه. 
نکته چهارم اینه که بطور معمول قرارداد اجاره نمی تونه کمتر از 3 سال باشه (برای خانه های غیر مبله). البته این زمان بیشتر برای صاحبخانه مشکل ساز می تونه باشه. صاحبخانه نمی تونه در این مدت مستاجر را بلند کنه. البته در شرایط استثنا می تونه قرار داد را فسخ کنه. مثلا در زمانیکه خانه در حال خراب شدن هست و دیگه قابل سکونت نیست. یا اینکه مالیک ثابت کنه که خودش یا یکی از افراد فامیل می خواهد در خانه سکونت کنه. در اینصورت باید شش ماه زودتر به مستاجر خبر بده.
نکته پنجم اینه که مستاجر در صورتیکه هر زمانی بخواهد خانه را تحویل بدهد ( حتی قبل از پایان قرارداد ) تنها باید 3 ماه قبل از خالی کردن خانه به صاحبخانه خبر بده. در ضمن اگر دلیل بلند شدن مستاجر این باشه که طرف کارش را ازدست داده این زمان تا یکماه کاهش پیدا میکنه.
نکته ششم  اینه که اگر صاحبخانه به هر دلیلی بخواهد خانه را بفروشد، باید قبل از همه به مستاجر قیمت فروش و زمان آنرا اعلام کنه. در شرایط مساوی مستاجر برای خرید خانه در اولویت هست.

اما در مورد بستن قرارداد مالک می تونه از مستاجر بخواهد که یک یا دو نفر بعنوان ضامن معرفی کنه. این مورد بخصوص در شهرهای بزرگ مثل پاریس خیلی متداول هست. اما در شهرهای کوچکتر این مورد می تونه به یک ضامن کاهش پیدا کنه. البته اگر حقوق شما بیشتر از 3 برابر رقم اجاره باشه مالک معمولا از شما ضامن نمی خواهد.
نکته دیگه در مورد بستن قرارداد اینه که معمولا بین یک تا سه ماه اجاره بعنوان ودیعه تعیین میشه که باید در ابتدای قرارداد به مالک داده بشه. این رقم در زمانیکه مستاجر خانه را ترک میکنه برگردانده میشه. این ودیعه بیشتر برای این است که اگر مستاجر صدمه ای به خانه وارد کنه، مالک بتونه هزینه تعمیر را از این ودیعه کم کنه. این صدمه می تونه خراب کردن دیوارها یا تجهیزات خانه باشه. مثلا سوراخ کردن دیوار خانه خیلی مهمه و ومستاجر باید خانه را در همان شرایطی که تحویل گرته تحویل بده. برای همین در زمان تحویل خانه در ابتدا کار، یک فرمی تیکمل میشه که تمام جزئیات مربوط به خرابی های دیوارها و لامپها و ... در اون نوشته میشه.

اگر قرارداد خانه را در بنگاه ملکی امضاء کنید، باید هزینه یکماه اجاره (حدودا) را بعنوان دستمزد به بنگاه پرداخت کنید. همین میزان هم از مالک گرفته میشه. اما بنگاه (مانند ایران)  هیچ مسئولیتی بعد از بسته شدن قرارداد در مورد مالک یا مستاجر نداره.

یادتان باشد که در فرانسه هم می توان در قرارداد اجاره مواردی را اضافه کرد که به نفع مستاجر یا مالک باشه. برای همین خواندن قرارداد قبل از امضاء نهائی خیلی مهمه و نباید تصور کرد که مالک نمی تونه موارد کاملا یکطرف را در قرارداد اضافه کنه.
البته موارد دیگری هم هست که در صورت امکان در آینده بطور مفصل در مورد اونها خواهم نوشت. درادامه دو تا لینک از همین موارد به زبان انگلیسی هست که می توانید موارد دیگری را هم در آنها پیدا کنید.

  1. http://www.globalpropertyguide.com/Europe/France/Landlord-and-Tenant
  2. http://www.parisfranceguide.com:81/index.php?module=pagemaster&PAGE_user_op=view_page&PAGE_id=39


نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

آموزش رانندگی در فرانسه مراحل و نحوه ثبت‌نام

آموزش رانندگی در فرانسه، تفاوت گواهینامه دنده اتومات و دنده دستی

موتور جستجوئی غیر از گوگل