آیا فرانسه جای امنی برای زندگی هست؟



   این نوشته را به بهانه خبری که از قول فرمانده نیروی انتظامی در اینترنت منتشر شده بود تهیه کردم. در عنوان خبر نوشته شده که تجاوز به عنف در امن ترین منطقه اروپا 40 برابر ایران است. ایشان استدلال کرده بود که امنیت در شهرهای اروپائی کمتر از ایران هست و یکی از دلایل ایشان هم برای این صحبت بسته بودن مغازه ها در ساعات پایانی شب در اروپا (بدون ذکر نام کشور) ذکر شده بود.


   در مورد بسته بودن فروشگاهها در ساعات پایانی شب، مطلب کاملا درست است غیر از اینکه دلیل نوشته شده کاملا درست نیست. زمانیکه برای اولین بار بعنوان دانشجو به یکی از شهرهای آلمان رفتم، بزرگترین مشکل من این بود که بعد از اتمام کلاس درس همه فروشگاههائی که من می شناختم تعطیل بودند و نمی توانستم مواد غذائی لازم را بخرم. حتی یکبار بدلیل تعطیلات قبل از کریسمس (که من خبر نداشتم تعطیل است) برای مدتی هیچ غذائی در خانه نداشتم چون هیچ مغازه ای برای خرید باز نبود. روزهای یکشنبه بیشتر مغازه ها بسته بودند. تنها مکانهائی که باز بودند بیشتر شبیه کافه تریا بودند که برای هر غذا کلی پول میگرفتند. اوایل برای من قابل هضم نبود که چطور مردم دچار مشکل نمی شوند. در طی روز که همه سر کار هستند و بعد از پایان ساعت کاری هم که مغازه ها تعطیل، پس چه زمانی خرید میکنند. در ایران شما بعد از برگشتن از سر کار می توانید به فروشگاه رفته و خرید خودتان را رانجام دهید. حتی در شهرهای کوچک ایران هم شما می توانید بعد از کاری گردشی در خیابان داشته باشید. هربار که از کسی دلیل اینکار را می پرسیدم، با تعجب نگاه من میکردند و می پرسیدند که خوب مشکلش چیه. تو می تونی زندگی را طوری برنامه ریزی کنی که در آخر هفته (فقط شنبه) خرید هفتگی را انجام بدی و در طی بقیه روزها نیازی به خرید نیست. اما همیشه این سوال بود که چرا اینطوری هست. اوایل تعدادی از دوستان غیر اروپائی به من گفتند که احتمالا بدلیل مشکل امنیتی است که نمی توانند مغازه ها را باز کنند.

   زماینکه به فرانسه آمدم، استادم به من گفت که خوب جواب این سوال خیلی ساده هست، کارمندان این مغازه ها هم مانند بقیه مردم حق دارند که بعد از پایان ساعت کاری برای استراحت به منزل بروند یا فرصت داشته باشند  در جای دیگری و تفریح کنند. چه دلیل دارد که ساعت کار بیشتری داشته باشند. و حتی در روزهای تعطیل آخر هفته آنها هم باید وقت استراحت داشته باشند مانند بقیه مردم. به همین دلیل بیشتر مغازه ها نمی خواهند کار کنند برای اینکه باید هزینه خیلی بیشتری برای حقوق پرداخت کنند اضافه بر اینکه مردم عادت ندارند بعد از پایان ساعت کار خرید کنند و برای همین حتی اگر کسی بخواهد مغازه خودش را باز نگه داره، فروش زیادی نخواهد داشت. اما مهمترین دلیل این هست که حتی صاحب مغازه هم ترجیح میده که شب را در کنار خانواده باشه تا در مغازه. 


چند نکته:
  • بعدا فهمیدم که در شهرهای بزرگتر وضعیت متفاوت هست و تعدادی از مغازه ها در طی شب باز هستند. 
  • در فرانسه مغازه های افغان تا نیمه شب باز هستند. در آلمان هم مغازه های ترک تا دیروقت باز هستند. 
  • در هر شهری تعداد محدودی مغازه هستند که بصورت شبانه روزی فعالیت میکنند و شما می توانید از آنها خرید کنید. 

نتیجه گیری:  دلیل بسته بودن مغازه ها در بسیاری از شهرهای اروپا بیشتر از اینکه دلیل امنتیتی داشته، به خواست مردم بوده است. کما اینکه در طول تابستان که روزها بلندتر هست و مردم فرصت بیشتری برای گردش دارند، بیشتر مغازه ها تا دیر وقت باز هستند.







نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

آموزش رانندگی در فرانسه مراحل و نحوه ثبت‌نام

آموزش رانندگی در فرانسه، تفاوت گواهینامه دنده اتومات و دنده دستی

موتور جستجوئی غیر از گوگل