آیا گوگل و فیس بوک باید بابت جمع آوری اطلاعات کاربران در فرانسه مالیات بدهند؟


ظاهرا دولت فرانسه تصمیم داره (لینک خبر) که در ازاء اطلاعاتی که شرکتهای بزرگ مانند گوگل و فیس بوک از کاربرانشان در فرانسه گردآوری می کنند مالیات بگیرد. بر اساس یک طرح جدید از کمسیونی در دولت فرانسوا اولاند، شرکتهای بزرگ آمریکائی مانند گوگل و فیس بوک بابت اطلاعاتی که از کاربرانشان در فرانسه جمع میکنند باید مالیات بدهند.

ادعای اصلی این گزارش این است که کاربران این شرکتها در ازاء اطلاعاتی که به این شرکتها می دهند هیچ درآمدی ندارند و بنابراین این اطلاعات بعنوان محصل در اختیار این شرکتها قرار گرفته است. اضافه بر اینکه وجود این اطلاعات هست که باعث میشه این شرکتها بتوانند آگهی های خودشان را بفروشند. مدتهاست که دولت فرانسه بدنبال افزایش درآمد مالیاتی از شرکتهای بزرگ آمریکائی است؛ چرا که این شرکتها طبق قوانین موجود می توانند مالیات درآمد خودشان را در آمریکا پراخت کنند (البته با کمی زرنگی) و در این میان دولتهای اروپائی در ازاء درآمدی که این شرکتها در اروپا دارند نمی توانند مالیات زیادی از  این شرکتها  بر اساس قوانین خودشان بگیرند. 
مدعای این طرح این است اگر شما در قبال کاری که  برای یک شرکت انجام می دهید، پولی نمی گیرید، می توان گفت که شما برای آن شرکت نقش یک محصول را دارید. البته این ادعا خیلی هم دور از واقعیت نیست. در حقیقت این شرکتها در ازاء اطلاعاتی که از کاربران جمع می کنند می توانند درآمد داشته باشند. مدل کسب و کار این شرکتها بر اساس حجم اطلاعاتی است که از طریق کاربران در اختیار آنها گذاشته می شود و مالیات بر درآمد نهائی حاصل از این اطلاعات بیشتر در آمریکا پرداخت می شود. تصحیح قوانین برای کسب سهم بیشتر از این مالیات توسط دولتهای اروپائی یکی از راهائی است که در حال حاضر توسط دولت فرانسه دنبال میشه. اما تعریف جدید اطلاعات جمع شده توسط این شرکتها ار فرانسه می تواند با کمک همین قوانین به دولت فرانسه کمک کند که مالیات بیشتری بگیرد.

البته می توان تصور کرد که اگر این طرح در فرانسه اجرا شود، می تواند در نهایت در کشورهای اروپائی دیگر هم مورد استناد قرار گرفته و در نهایت تهدیدی برای مدل کسب کار این شرکتها در اروپا خواهد بود.

نوشته های مرتبط:

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

آموزش رانندگی در فرانسه مراحل و نحوه ثبت‌نام

آموزش رانندگی در فرانسه، تفاوت گواهینامه دنده اتومات و دنده دستی

موتور جستجوئی غیر از گوگل