کارت آبی - بلو کارت - اقامت اتحادیه اروپا در فرانسه

کارت آبی اتحادیه اروپا در فرانسه

ظاهرا قرار بوده که دولت فرانسه هم مانند بقیه کشورهای عضو اتحادیه اروپا کارت اقامت اروپائی را برای اقامت خارجیان در فرانسه معرفی کند (لینک خبر). طبق قانون مصوب اتحادیه اروپا، افرادی که دارای مدرک دانشگاهی، با حداقل سه سال طول دوره تحصیل، از دانشگاهی در اتحادیه اروپا ( یا خارج از اروپا اما با تائید دولت فرانسه) باشند می‌توانند برای این کارت اقامت اقدام کنند، البته در صورتیکه بتوانند کاری در فرانسه با حقوقی بیشتر از یک و نیم برابر حداقل دستمزد تعیین شده توسط دولت فرانسه را پیدا کنند. این کارتها برای یک دوره حداکثر سه ساله یا طول مدت قرارداد (بعلاوه سه ماه) صادر میشه. افراد خانواده   دارنده این کارت می‌توانند در فرانسه زندگی کنند و امکان کار کردن در فرانسه بدون محدودیت را دارند.


اما طبق قوانین مصوب دولت فرانسه در مورد حداقل میزان حقوق برای این کارتها، تنها کسانی می‌توانند از مزیتهای این کارت استفاده کنند که حقوق کاری که پیدا کرده‌اند حدقل 52 هزار یورو در سال باشه (اطلاعات بیشتر). طبق برداشتی که من از بازار کار در فرانسه دارم، تقریبا شانس گرفتن این کارت برای بیشتر متقاضیان کار در فرانسه  خیلی کم است. تنها افراد کمی در فرانسه می توانند حقوقی بالاتر از این رقم داشته باشند. این عدد در حقیقت یک نیم برابر حقوق میانه در فرانسه است که هر سال توسط دولت تعیین میشه (آمار درآمد میانه در فرانسه در رشته های مختلف). 

اگر بخواهید همین کارت اقامت آبی ( بلو کارت اروپا ) را برای آلمان بگیرید، حداقل حقوق کاری که پیدا کرده‌اید تنها باید ۴۵ هزار یورو در سال باشه (لینک خبر برای سال 2013). بعلاوه اینکه اگر کار شما جزو کارهای پر متقاضی در آلمان باشه این حداقل حقوق می تواند تا ۳۵ هزار یورو در سال هم باشه. با توجه به اینکه بصورت کلی درآمد مردم در آلمان بیشتر از فرانسه است (درآمد در آلمان در مقایسه با درآمد در فرانسه)، با مقایسه قوانین آلمان و فرانسه در مورد کارت اقامت آبی اتحادیه اروپا، تنها نتیجه ای که می‌توان گرفت اینه که فرانسه نمی‌خواسته این قانون مصوب اتحادیه اروپا را درست اجرا کنه و برای همین کمترین حقوق را طوری تعیین کرده که کمترین افراد خارجی بتوانند از آن استفاده کنند. 

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

آموزش رانندگی در فرانسه مراحل و نحوه ثبت‌نام

آموزش رانندگی در فرانسه، تفاوت گواهینامه دنده اتومات و دنده دستی

موتور جستجوئی غیر از گوگل