قراردادهای کار در فرانسه


Contrat de Travail in France
قرارداد کار در فرانسه

در فرانسه دو نوع قرارداد کار داریم؛ یکی که زمان اتمام آن مشخص هست (CDD Contrat Durée Déterminée ) و دیگری که زمان پایان قرارداد مشخص نیست ( CDI Contrat Durée Indéterminée). در این نوشته قصد دارم که کمی در مورد این دو نوع قرارداد و بصورت کلی قراردادهای کار در فرانسه توضیح بدهم.

تمام قراردادهای کار  از نظر محتوای کلی مشابه هستند و مهمترین تفاوت آنها در مدت زمان آنها است که می تواند تعریف شده باشد یا بصورت نامحدود تعریف شده باشد. البته بدیهی است که اطلاعات خاص قرارداد مانند نام کارفرما و کارمند و میزان حقوق و عنوان شغلی نیز بسته در هر مردی می تواند متفاوت باشد


ساعات کار در فرانسه
   از اول ژولای 2002، مستقل از اینکه نوع قرارداد شما از چه نوع باشد، حداکثر ساعت کاری 35 ساعت در هفته است. ضمن اینکه ساعات کاری در یکروز نمی تواند بیشتر از 10 ساعت باشد. هرچند تحت شرایط خاصی قانون این اجازه را داده که در یکروز تا 12 ساعت هم بتوان کار کرد هرچند این اضافه کار نباید بیشتر از 48 ساعت در هفته باشد.

کمترین حقوق در فرانسه
طبق قانون مصوب اول جولای 2008 حقوق یک نفر در فرانسه نمی تواند کمتر از 1321 یورو در ماه باشد. البته باید در نظر داشت که حدود 20 درصد از این حقوق بایستی به دولت داده بشه بابت بازنشستگی، حقوق بیکاری و بیمه درمانی.

مرخصی و ایام تعطیل در فرانسه
در فرانسه 10 روز در سال تعطیل رسمی است و اضافه بر این هر کارمند می تواند به ازاء هر ماه کار حدود دو و نیم روز مرخصی استفاده کند که در نهایت 25 روز در سال مرخصی با حقوق تعریف شده است. شما می توانید از این مرخصی استفاده کنید یا اینکه در انتهای قرارداد دستمزد معادل آنرا بگیرید. البته نوع دیگری از مرخصی هم هست که مختص افرادی باسابق کار بالا است. در این نوع قراردادها 10 روز مرصی بیشتر هم دیده شده که شما باید از آن استفاده کنید و نمی توانید آنها را ذخیره کرده و در انتهای قرارداد ئول معدل آنرا از کارفرما بگیرید.

CDD Contrat Durée Déterminée
طبق تعریف تمام قراردادهائی که زمان اتمام آن مشخص باشد در این گروه قرار می گیرند. این نوع قرارداد، بعنوان مثال،  می تواند برای استخدام موقت یک کارمند بجای کارمندی دائمی که به مرخصی رفته استفاده شود. یک مورد دیگر از این نوع قرارداد برای دانشجویان دکترا در فرانسه هست. در فرانسه دانشجویان دکترا بصورت رسمی باید از جائی حقوق بگیرند که معمولا طبق یک قرارداد سه ساله با دانشگاه، آزمایشگاه یا یک سازمان می توانند اینکار را انجام دهند. از نظر اعتباری  این نوع قراردادها در فرانسه کمتر از نوع دیگر قرارداد اعتبار دارد. مثلا اگر بخواهید در فرانسه کارت اقامت بلند مدت بگیرید داشتن یک قرارداد کوتاه مدت نمی تواند مفید باشد.

CDI Contrat Durée Indéterminée
مهمترین تفاوت این قرارداد با بقیه قراردادها این است که محدودیت زمانی ندارد. در بیشتر موارد شرکتها و سازمانهای فرانسوی ( چه خصوصی و چه دولتی ) موظف هستند که کارمندان حودشان را با قرارداد بدون محدودیت استخدام کنند مگر در مواردی که در قانون ذکر شده است. این نوع قراردادها معمولا اعتبار مالی و حقوقی بیشتری برای فرد دارد. مثلا زمانیکه می خواهید بصورت قسطی خانه ای را در فرانسه خرید کنید، داشتن یک قرارداد دائم خیلی مهم خواهد بود. اهمیت دیگر این نوع قرارداد برای خارجی هائی است که می خواهند کارت اقامت بلند مدت فرانسه را بگیرند. داشتن یک قرارداد بدون مدت یک امتیاز مثبت خواهد بود.

در انتها باید اشاره کنم که قوانین کار در فرانسه بسیار پیچیده هستند (مانند بقیه قوانین ) و در صورت بروز هرگونه مشکلی با کارفرما، توصیه میشه که از راهنمائی های یک وکیل متخصص استفاده کنید. 

لینکهای مرتبط  
           - قرارداد زمان محدود (لینک دولت فرانسه)
           - مشخصات قراردادهای نامحدود ( لینک دولت فرانسه)

نظرات

  1. سلام و درود
    دانشجویان دکترای حقوق، بعداز فارغ التحصیلی میتونن برای گرفتن اقامت بلند مدت زیر نظر یک وکیل و یا در دادگاه های فرانسه مشغول به کار شوند ؟
    و قرارداد کاری بدون مدت زمان بهشون تعلق بگیره ؟
    ممنون میشم از پاسخ گویی تون!

    پاسخحذف
  2. تصور می‌کنم با گرفتن کار می‌توانید اقامت بلند مدت خودتان را بگیرید.

    پاسخحذف

ارسال یک نظر

پست‌های معروف از این وبلاگ

آموزش رانندگی در فرانسه مراحل و نحوه ثبت‌نام

آموزش رانندگی در فرانسه، تفاوت گواهینامه دنده اتومات و دنده دستی

موتور جستجوئی غیر از گوگل