قانون کار فرانسه - ۳۵ ساعت کار در هفته


طبق قانون کار در فرانسه، شرکتها نمی‌توانند کارمندانشان را به کار بیشتر از ۳۵ ساعت در هفته مجبور کنند. این قانون مصوب سال ۲۰۰۰ در دولت فرانسه هست (منبع) که جایگزین قانون قبلی با ۳۹ ساعت کار شده است. البته ظاهرا در طی سالهای قبل قوانین کمی تغییر کرده بطوریکه اگر شرکتی مشکل مالی داشته باشه و نیاز به کار بیشتر داشته باشه بتونه، تحت شرایطی، از کارمندانش بخواهد که بیشتر از ۳۵ ساعت کار کنند.


وزیر اقتصاد جدید فرانسه، امانوئل مکرو (Emmanuel Macron)، اعلام کرده که باید به شرکتها این اجازه داده بشه که بیشتر از ۳۵ ساعت در هفته از کارمندانشان کار بخواهند (منبع خبر). البته قبلش اضافه کرده که فقط در صورتیکه که اکثریت اعضاء اتحادیه با این امر موافق باشند. نکته عجیب این داستان اینه که رئیس جمهور فرانسه از حزب سوسیال هست و قاعدتا باید پشتیبان افرادی باشه که کار می‌کنند و نه شرکتها. تناقض از اینجاست که آقای وزیر اقتصاد قبلا از مدیران ارشد بانک روشیلد بوده و ثروت زیادی داره و اعتقادی به سیستم سوسیالیستی نداره. در ضمن ایشان در طی دوسال گذشته از مشاوران ارشد اقتصادی  آقای اولاند بوده است. 

البته امروز بالاخره نخست وزیر، مانوئل ولس (Manuel Valls)،  که دیده این صحبت خیلی می‌تونه برای حزب سوسیال مشکل‌ساز باشه، اعلام کرده که از چنین تصمیمی پشتیبانی نمی‌کنه و کماکان می‌خواهد که قانون ۳۵ ساعت کار را اجرا کند (منبع خبر).

موافقان طرح ۳۵ ساعت کار در هفته اعتقاد دارند که با این روش هر فرد می‌تواند به زندگی خانوادگی خودش برسه و در ضمن فرصت کاری برای افراد دیگه هم فراهم میشه. اگر ساعت کار افزایش پیدا کنه هر فردی باید بیشتر کار کنه و فرصت کمتری برای بودن با خانواده داره. در ضمن اینکه ساعت کار بیشتر باعث میشه شرکت نیازی به استخدام افراد جدید نداشته باشه.

مخالفان می‌گویند که کاهس ساعت کاری نه تنها نتوانسته باعث کاهش نرخ بیکاری بشه، بلکه باعث شده که بهره‌وری پائین بیاد و در نهایت اقتصاد فرانسه به اینجا برسه که الان هست، نرخ بیکاری بالا و درآمدهای پائین برای دولت و کارمندان.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

آموزش رانندگی در فرانسه مراحل و نحوه ثبت‌نام

آموزش رانندگی در فرانسه، تفاوت گواهینامه دنده اتومات و دنده دستی

موتور جستجوئی غیر از گوگل