یک تجربه - تصادف ماشین و رفتار شرکت بیمه



چند وقت پیش وقتی که ماشین را در پارکینگ کارفور پارک کرده‌بودم، راننده‌ای در حین پارک کردن، زده بود به طرف چپ ماشین من و در عقب و جلو را صدمه زده بود. موقع تصادف ما نبودیم و زمان برگشت دیدیم که فردی داره برای ما نامه‌ای می‌نویسه. بعدا فهمیدیم راننده می‌خواسته در نامه جریان تصادف را توضیح بده و شماره تلفنش را هم بذاره که بتونیم باهاش تماس بگیریم.  وقتی ما را دید روال عادی را طی کردیم که البته با روال عادی در ایران کمی فرق داره. برای همین تفاوت در اینجا این تجربه را توضیح داده‌ام. شاید در آینده بتوانیم شاهد چنین سیستمی در ایران باشیم.
فرم اعلام تصادف

راننده فرمی (فرم بالا) داشت که می‌بایست توسط من و او در مورد ماشنیها و قراردادهای بیمه تکمیل می‌شد. بعد هم یابد کروکی تصادف را می‌کشیدیم. در نهایت هم فرم را امضاء و یک نسخه برای من و یکی هم برای او بود. ما باید این نسخه‌ها را به شرکتهای بیمه می‌فرستادیم. برای اینکار ۵ روز فرصت داشتیم. من بعد از ارسال فرم برای شرکت بیمه، تماسی داشتم از طرف شرکت که به من اطمینان می‌داد که مشکلی نیست و فقط باید با توجه به توضیحاتی که داده‌ام فرم را باید دوباره تکمیل کنم برای اینکه کروکی واضح نیست. شرکت بیمه برای من فرم جدید را با تمام توضیحاتی که نوشته بودیم و کروکی جدید فرستاد که دوباره امضاء کنم. من با راننده مقصر تماس گرفتم و قرار شد که در فردای آن روز فرم جدید را امضاء کنیم. اینکار بدون هیچ مشکلی انجام شد و من فرم جدید را برای بیمه فرستادم.
بعد از مدتی از یک تعمیرگاه با من تماس گرفتند و برای بردن ماشین قرار گذاشتند. به من گفتند که در زمانیکه ماشین را تعمیر می‌کنند، یک ماشین دیگه به من می‌دهند که استفاده کنم. جالب اینکه نیازی نبود که من به گاراژ بروم. خودشان آمدند و ماشین را بردند و یک ماشین دیگه به من دادند. همه کارهای اداری را هم انجام داده‌اند. طبق قرار هم من نیازی ندارم که هیچ هزینه‌ای بپردازم.

کمترین زمان ممکن برای این تصادف از طرف من و راننده دیگه صرف شد در حالیکه در یک اتفاق مشابه در ایران باید کلی وقت بذاری که بری به دفتر اصلی شرکت بیمه (که معمولا در مرکز شهره) و بعد صر ف کلی وقت و ارزیابی کاشناس در یک صف طولانی چکی را بگیری برای تعمیر ماشین. معمولا هم رقمی که شرکت بیمه پرداخت می‌کنه کمتر از میزان لازم برای تعمیر ماشینه. اضافه بر این باید خودت ماشین را به تعمیرگاه ببری و سعی کنی که تعمیرکار منصفی پیدا کنی که هم درست کار کنه و هم قیمت مناسبی بگیره که خیلی بیشتر از رقم داده شده بیمه نباشه. در طی مدتی که ماشین تعمیر میشه هم بدون ماشین باشی.

البته باید اضافه کنم که شرکتهای بیمه در فرانسه رقم بیشتری از شرکتهای بیمه ایرانی از راننده می‌گیرند. شاید همین رقم بیشتر ارائه چنین سرویسی را هم توجیه کنه. هرچند شرکتهای بیمه ایرانی گاهی به تعهدات نوشته شده در قراردادشان هم پایبند نیستند.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

آموزش رانندگی در فرانسه مراحل و نحوه ثبت‌نام

آموزش رانندگی در فرانسه، تفاوت گواهینامه دنده اتومات و دنده دستی

موتور جستجوئی غیر از گوگل