سیستم حمل و نقل - اتوبوس و مترو و دوچرخه - در شهر رن


این مطلب در مورد سرویس حمل و نقل عمومی در شهر رن است. با توجه به اینکه تقریبا در تمام شهرهای فرانسه سیستمهای مشابه وجود دارد، تصور میکنم این اطلاعات ونحوه تعامل با آن می توانید برای بقیه شهرهای هم مفید باشد. معمولا سرویس حمل و نقل عمومی در هر شهری توسط یک شرکت انجام میشه که نام آن بر روی تمام وسایل حمل و نقل عمومی نوشته شده است. در ادامه اطلاعات مربوط به سیستم حمل و نقل عمومی در شهر رن و انواع سرویسهای ارائه شده توضیح داده شده است.



شرکت استار در شهر رن سرویس مربوط به مترو و اتوبوس درون شهر رن را ارائه میکند. معمولا در هر شهری یک شرکت خاصی این سرویس را ارائه میکند که شاید باعث تفاوت در هزینه یا نوع اتوبوس/مترو بشه اما در نهایت فرمول استفاده از سرویسها مشابه است. در شهر رن شما می توانید از بلیط معمولی استفاده کنید که برای استفاده از 1 ساعت به هم میزان است. این بلیط به قیمت 1.30 یورو را می توان از راننده اتوبوس خرید یا اینکه از دستگاههای موجود در ایستگاههای مترو خرید. امکان دیگه اینه که شما بلیط را بصورت بسته های 10 تائی بخرید که هزینه بلیط کمتری را پرداخت میکند. در مورد شهر رن این بلیطها در بسته ده تائی به قیمت 1.10 یورو هست. یعنی برای خرید یک بسته ده تائی 11 یورو پرداخت میکنید. در این حالت هر بلیط برای یکبار مصرف و به مدت یکساعت از زمان اولین استفده اعتبار دارد.
امکان خرید بلیط روزانه هست. این بلیطها به قیمت 3.5 یورو ارائه میشه و به تعداد نامحدود می توانید از مترو و اتوبوس در طی 24 ساعت استفاده کنید. بلیطهای ماهیانه هم هست که امکان استفاده از آنها بمدت یکماه بصورت نامحدود هست.

اما بهترین حالت برای افرادی که ساکن شهر رن هستند این است که کارت الکترونیکی (با نام کقیگو) را از شرکت استار تهیه کنید. اینکارت مجانی است و با داشتن یک آدرس در شهر رن و کپی پاسپورت و یک قطعه عکس برای شما در نیم ساعت صادر میشه. برای گرفتن اینکارت می توانید به دفتر شرکت در منطقه ریپابلیک مراجعه کنید. این کارت مزیتهای دیگری هم دارد که همه  موارد را می توانید در سایت مربوط در این آدرس بخوانید.

اما خوبی این کارت اینه که بای خرید بلیط شما هر بار این کارت را شارژ میکنید. چهع برای بلیطهای یکبار مصرف چه برای بقیه بلیطها می توانید از این کارتها  استفاده کنید. این کارتها البته کاربردهای دیگری هم دارند که قبلا در مورد استخرهای شهر رن توضیح داده بودم . تنها محدودیت استفاده از این کارتها اینه که باید با کارت بانیک یا اعتباری شارژ بشه و امکان استفاده از پول نقد برای شارژ آن نیست.



دوچرخه 

یک امکان بسیاری خوبی که در بیشتر شهرهای فرانسه وجود دارد این است که به رقم ناچیزی می توانید دوچرخه اجاره کنید. معمولا هزینه اجاره دوچرخه برای یکساعت از قمت بلیط مترو/اتوبوس کمتر هست. در بعضی از شهرها ( مثلا مونت پولیه ) اجاره دوچرخه در نیم ساعت اول مجانی است. نکته مثبت اجاره دوچرخه در فرانسه اینه که شما می توانید دوچرخه را از یک محل اجاره کرده و در جای دیگری تحویل بدین. تمام اینکارها هم بصورت ماشینی انجام میشه و شما با هیچ انسانی در تماس نیستید. معمولا این دوچرخه در محلهای پر تردد یا نزدیک دانشگاه یا خوابگاههای دانشگاه زیاد هستند. البته بازهم برای اجاره این دوچرخه ها نیاز به داشتن کارت اعتباری است .

مترو

شهر رن یک مترو دارد که از نوع جدید است و راننده ندارد. این مترو تماما بصورت اتوماتیک کار می کند. مسیر عبور این مترو هم تقریبا در تمام مسیر از زیر زمین است یا اینکه در مسیرهای کنترل شده حرکت میکند. متروی شهر رن بین شمال و جنوب شهر رن حرکت میکند. طی برنامه جدید قرار است که متروی دومی هم در مسیری متفاوت در شهر رن راه اندازی بشه (لینک خبر).

اتوبوس 

اتوبوسهای فرانسه معمولا سر ساعت حرکت میکنند و دقیق هستند برای همین براحتی برای استفاده از آنها می توان برنامه ریزی کرد. برنامه حرکت آنها و اینکه در چه ساعتهائی در چه ایستگاههای هستند را هم همیشه میتوانید در کتابهای راهنمای شرکت یا سایت آن ببینید. در ضمن از طریق سایت شرکت می توانید ببینید که مثلا چه اتوبوسی و در چه ایستگاهی نزدیک به مکانی که شما هستید به مقصد شما حرکت می کند و شما چه زمانی باید در ایستگاه سوار شوید. تمام این اطلاعات  باعث شده که بیشتر افرادی که می خواهند در شهر رفت و آمد کنند از سرویس حمل و نقل عمومی استفاده کنند.


نکته : 50 درصد هزینه استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی از طریق شرکت محل کار پرداخت میشه اگر در حال کار در شرکتی  یا سازمانی باشید.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

آموزش رانندگی در فرانسه مراحل و نحوه ثبت‌نام

آموزش رانندگی در فرانسه، تفاوت گواهینامه دنده اتومات و دنده دستی

موتور جستجوئی غیر از گوگل