دوره دکترا کامپیوتر در فرانسه چطوریه؟

دکترا در فرانسه

یک سری از سوالاتی که مرتب از من پرسیده میشه در مورد دوره دکترا در فرانسه هست. در این نوشته سعی کرده ام بیشتر مواردی که در سوالها مطرح شده بوده را پوشش بدهم.
دقت کنید که موارد توضیح داده  شده در مورد رشته کامپیوتر صدق می کنه و در مورد رشته های دیگه می تونه متقاوت باشه.

آیا بورس داره ؟
همه دوره های دکترا (در رشته کامپیوتر) در فرانسه پشتیبانی مالی دارند. این پشتیبانی مالی می تواند بصورت بورس تحصیلی داده بشه (که شامل مالیات نمیشه) یا اینکه بصورت حقوق پرداخت بشه (که شامل مالیت هم میشه) خوبی اینکه مالیات بدی اینه که می تونی بعد از مدتی برای کارت اقامت دائم فرانسه اقدام کنید.


آیا کلاس درس هم داره ؟
بصورت خاص درسی برای دانشجویان دکترا در نظر گرفته نشده اما شما باید ساعتهائی را برای یادگیری موضاعات دیگری غیر از کار تخصصی خودتان در کلاسهای ارائه شده در دانشگاه صرف کنید. این کلاسها شامل کلاس آموزش زبان فرانسه هم می شود.

زبان انگلیسی یا فرانسه ؟
دانستن زبان فرانسه برای دوره دکترا الزامی نیست مگر اینکه دوره بصورت خاص نیاز به زبان فرانسه داشته باشه. اما قویا توصیه میکنم قبل از آمدن به فرانسه، حداقل در سطح مقدماتی  زبان فرانسه را یاد بگیرید که در آسایش شما موثر خواهد بود.

چند سال طول میکشه ؟
دوره دکترا در فرانسه ۳ ساله هست. که معمولا بین ۳ تا ۶ ماه می تونه تمدید بشه. البته تمدید دوره کاملا بستگی به نظر استاد راهنمای شما و امکان تامین بودجه لازم داره.

چکار میکنید ؟
کار اصلی شما تحقیق در یک زمینه خاص است. در زمینه تز که از روز اول تعریف شده است شما می توانید تعدادی کار ارائه کنید. معمولا کارها بصورت مقاله در ژورنال یا کنفرانس ارائه خواهد شد.

چه امکاناتی در اختیار هست ؟
تقریبا بیشتر دورهای دکترا در فرانسه به شما یک اتاق (مشترک با یک یا دو نفر دیگه) بهمراه یک کامپیوتر (گاهی یک لپ تاپ) داده میشه. علاوه بر این شما امکان استفاده از سوپر کامپیوتر های گروه یا مرکز تحقیقاتی را خواهید داشت.

هزینه کنفرانس بر عهده کی هست ؟‌
یکی از خوبیهای دوره دکترا در فرانسه اینه که همه هزینه های شما برای شرکت در کنفرانس (در صورت قبول شدن مقاله) را دانشگاه یا محل تامین بودجه تحصیل شما پرداخت میکنه. مثلا در مورد مرکز تحقیقات علوم کامپیوتری فرانسه (اینریا) روش کار به اینصورت هست که خود آنها کارهای بلیط و هتل را انجام می دهند و بعد از برگشت شما از مسافرت هزینه های غذا و تاکسی و غیره را به شما پرداخت میکنند (در ازاء صورتحساب).

دکترای کامپیوتر در فرانسه برای کی خوبه ؟
با توجه به اینکه دوره های دکترا در فرانسه تامین مالی میشنِِ، بنابراین شما دغدغه مالی ندارید.
اما معمولا در طی دوره فشار زیادی به شما برای انجام کار وارد نمیشه و اگر شما خودتان کاری نکنید این احتمال وجود دارد که در انتهای دوره نتوانید هیچ کار خوبی بعنوان تز ارايه کنید.
 پس این دوره برای افرادی که بدون فشار استاد راهنما کار نمی کنند مفید نیست. تا آنجا که می دانم در کشورهای دیگه برای پولی که داده میشه مرتب گزارشهای مختلفی را باید تهیه کنید که نشان بده شما دارید کار میکنید اما در فرانسه گزارشها کمی ساده تر هستند و خیلی هم سخت گیری نمیشه. در حقیقت ادامه کار شما و دریافت وجه کاملا بستگی به استاد راهنما داره که معمولا استاد راهنما خیلی سخت نمیگره . مگر اینکه هیچ کاری انجام ندهید که در اینصورت حتما شما را اخراج خواهند کرد.

نظرات

  1. سلام.
    ببخشید اگه سوالم خیلی مرتبط به موضوع بحثتون نیست.
    میخواستم بدونم شما اطلاعی از نحوه محاسبه مالیات حقوق دکترا دارید؟ من دوره دکترام تا یه ماه دیگه شروع میشه و هیچ ایده ای ندارم که ماهی چند یورو به دستم میرسه. چون فقط مقدار حقوق قبل از مالیات رو بهم گفتن.
    توضیح اینکه دوره ام دکترای صنعتی (CIFRE) هستش و عملاً قراره تو یه شرکتی توی رن (Rennes) کار کنم.

    مرسی از توجهت

    پاسخحذف
  2. معمولا 60 درصد رقمی که به شما اعلام شده را بعنوان حقوق به شما خواهند داد. در پایان هر سال هم مالیات بر درآمد سالیانه را پرداخت خواهید کرد رقم ثابتی نیست و بستگی به درآمد شما و تعداد نفرات تحت پوشش دارد.

    پاسخحذف

ارسال یک نظر

پست‌های معروف از این وبلاگ

آموزش رانندگی در فرانسه مراحل و نحوه ثبت‌نام

آموزش رانندگی در فرانسه، تفاوت گواهینامه دنده اتومات و دنده دستی

موتور جستجوئی غیر از گوگل