انحمنهای ایرانیان در شهر رن - Rennes

انجمنهای ایرانیان رن

ایرانیان مانند هر جای دیگری در شهر رن هم کم نیستند و مدتها قبل از آمدن ما به این شهر انجمنها و گروههای متفاوتی را با اهداف مختلف راه اندازی کرده اند. در این نوشته قصد دارم کمی در مورد این انجمنها و گروهها بنویسم و اینکه اهداف آنها چیست و چه برنامه هائی را دنبال میکنند.


اولین انجمنی که با آنها در رن آشنا شدم نامش افیب (AFIB) بود. این انجمن با هدف آشنائی فرانسویان با فرهنگ ایرانی تشکلی شده است. به همین تعداد فرانسوی های عضو این انجمن نسبت به بقیه انجمنها بیشتر است. این انجمن برنامه های آموزش زبان فارسی به فرانسویان را هم ارائه می کند و تا آنجا که من  می دانم تنها انجمنی است که در شهر رن اینکار را انجام می دهد. برنامه های سالیانه این انجمن شامل برنامه عید نوروز و شب یلدا،‌آموزش زبان فارسی و راه اندازی برنامه های اطلاع رسانی در زمینه فرهنگ ایرانی در شهر است. با توجه به رابطه نسبتا خوب این انجمن با مدیران شهر و سابقه آن، معمولا در زمانهای مختلف برای معرفی فرهنگ ایرانی به مراسم برگزار شده توسط شهرداری دعوت می شود. در سالهای قبل تعدادی برنامه کنسرت هم برگزار کرده که معروفترین آنها کنسرت استادشجریان در شهر رن بود در سال ۲۰۰۹. 
چهار شنبه سوری

انجمن دیگری که جدیدا راه افتاده و قبلا در مورد مراسم چهار شنبه سوری آن مطلبی نوشته بودم، متشکل از دانشجویان ایرانی در شهر رن هست. با توجه به میانگین سنی کمتر و آشنائی تقریبا همه دانشجویان با شبکه های اجتماعی مجازی، بیشتر فعالیت این انجمن از طریق گروه آن در فیس بوک با نام ایرانیان رن اطلاع رسانی میشه. در صفحه این گروه نوشته شده که قصد آنها این هست که هر ایرانی که در رن هست جذب کنه. البته تا اینجای کار که بیشتر دانشجویان ایرانی به این گروه پیوسته اند. برنامه شب چهار شنبه سوری امسال هم اولین مراسم رسمی گروه بود. البته موسسان این گروه در سالهای پیش هم مراسمی برگزار کرده بودند اما گروه کمتر بصورت عمومی اطلاع رسانی میکرد.

نمایش خصوصی فیلم جدائی نادر از سیمین در رن

انجمن دیگری هم در شهر رن حضور دارد که تابحال بیشتر از آنها شنیده ام و توفقی دیدار با اعضای آن یا شرکت در مراسم آنها را نداشته ام. تا آنجا که شنیده ام این انجمن هم بیشتر با هدف برگزاری مراسمی در خصوص فرهنگ ایرانی و مراسم ایرانی تشکیل شده است. بطور مثال برای هفته آینده برنامه ای برای نمایش چهار فیلم ایرانی برگزار می کنند که خبر آن در صفحه فیس بوک ایرانیان رن کار شده است. برنامه نمایش برای فیلمهای جدائی نادر از سیمین، به امید دیدار، شرایط و نزدیکتر از آشنا در طی چهار روز تدارک دیده است. 
جشن نوروز

در ضمن هر سه گروه سه برنامه جداگانه برای عید نروز تدارک دیده اند که برنامه گروه اول و سوم در یک ساعت و روز (اولین آخر هفته بعد از نوروز) است و برنامه گروه دوم در روز عید برگزار میشه. 

پیشنهاد :‌اگر علاقه مند به شرکت در برنامه هائی مانند چهار شنبه سوری دارید گروه دوم را که متشکل از دانشجویان هست را به شما پیشنهاد میکنم. دو گروه دیگر تا آنجا که می دانم در چند سال اخیر برنامه ای برای چهار شنبه سوری در رن نداشته اند.


نظرات

  1. ایول علیرضا، اتفاقی اینو دیدم. خوشمان آمد.آقا طیب الله انفاسکم.

    رامین از انجمن شماره دو

    پاسخحذف

ارسال یک نظر

پست‌های معروف از این وبلاگ

آموزش رانندگی در فرانسه مراحل و نحوه ثبت‌نام

آموزش رانندگی در فرانسه، تفاوت گواهینامه دنده اتومات و دنده دستی

موتور جستجوئی غیر از گوگل