قیمت ارز در ایران

قیمت ارز در یک صرافی در ایران

اینروزها بازار ارز در ایران شکل تازه ای گرفته. از خبر راه افتادن بورس ارز که با صحبتهای اعضای اتاق بازرگانی تهران منتفی شد (اما باعث شد تقاضا برای خرید ارز افزایش پیدا کنه) تا راه اندازی اتاق ارزی که هدف اون شبیه به بورس ارز هست اما اسمش فرق میکنه. حتی راه اندازی این دومی هم نتوانست جلوی افزایش قیمت ارز را در ایران بگیره. افزایش قیمت روزاه ۳-۴ درصد برای ارزهای خارجی چیزی نیست که بتونه ادامه پیدا کنه. معلوم نیست به غیر از اخبار تحریک کننده بازار، چه عوامل دیگری هستند که اینروزها بازار را متلاطم کرده اند. وبلاگهای اقتصادی در مورد عوامل مختلف آن نوشته اند.


آزمودن آزموده: نرخ ارز در ایران
 (علی دادپی؛ اقتصاد خرد، بازار و خانوار)
نرخ ارز و مسوولیت اقتصاددانان (حامد قدوسی؛ یک لیوان چای داغ)
ارز، ارز، باز هم ارز (مجلۀ اقتصادی IRPD ONLINE JOURNAL) 
دولت ضد کار (حجت قندی؛ اقتصادانه)
موزفروشی که کشورش را متحول کرد (درباره‌ی ماهاتیر محمد)

اینقدر قیمت ارز برای مردم ایران حیاتی شده که تعدادی وب سایت و اپلیکشین موبایل برای ارائه آخرین قیمت ها درست شده. سایت مثقال یکی از معروفترینها هست که بدلیل مشکلاتی که قبلا برای اطلاع رسانی قیمت ارز براش درست شده بود بیشتر مشهور شد. اما همه سایتها فقط به اطلاع رسانی قیمت ارز بسنده نمی کنند. بعنوان مثال سایت مَزنه توانسته با گردآوری اطلاعات از سایت بانکها و صرافی ها، علاوه بر ارائه آمار امکان تحلیل بازار بر اساس اطلاعات قبلی و بررسی انواع نمودارهای ساده را هم به کاربر می ده. هرچند، گاهی اتفاق افتاده که این سایتها بدلیل مشکلاتی که در ایران برایشان درست شده (مانند مشکل سایت مثقال)، در مواقع حساس که رشد قیمتها زیاد هست، اطلاعات خودشان را آپ دیت نمیکنند یا بطور کلی از دسترس خارج می شوند.
قبلا در مورد افزایش قیمت ارز و تاثیر آن بر زندگی دانشجویان ایرانی خارج از ایران نوشته بودم (در اینجا). در آنزمان مشکل فقط این بود که بانکهای داخلی ارز به خارج از ایران نمی فرستادند. الان که هم بانکهای ایران تحریم هستند و نمی توانند هیچ ارزی بفرستند و هم قیمت ارز وضعیت بحرانی داره، میشه تصور کرد که چقدر مشکلات بیشتر شده.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

آموزش رانندگی در فرانسه مراحل و نحوه ثبت‌نام

آموزش رانندگی در فرانسه، تفاوت گواهینامه دنده اتومات و دنده دستی

موتور جستجوئی غیر از گوگل