مقایسه سریع یک وام در فرانسه و ایران





برای یک وام ۵۰ میلیونی با بهره ۱۵ درصد برای ۱۲ سال باید ۵۸ میلیون به بانک سود بدی. تازه این غیر از حدود ۷ میلیون تومانی است که باید برای خرید امتیاز وام توی بورس بدی. 

https://twitter.com/SanatDaily/status/588683291714138113


اما در مقایسه با وام مشابه از بانک فرانسوی:‌


همین مقدار وام (حدود ۱۳ هزار یورو)  با بهره ۴ درصد سالیانه ارائه میشه در نهایت هم مثلا برای ۳ سال باید همون ۴ درصد کل وام را برای بهره بدی. یعنی در نهایت رقمی در حدود  ۵۲۰ یورو برای بهره اضافه میشه.
در ضمن اینکه نه چیزی را باید گرو بذاری و نه امتیاز وام بخری. از زمان تقاضا تا زمانیکه پول توی حسابت باشه هم ۱۰ روز کاری طول میکشه.

توجه کنید ه  دو وامی که مقایسه شده‌اند دارای دو زمان پرداخت متفاوت هستند که  روی نرخ بهره بانکی اون موثر هست. اما میشه. برای همین طبق فرمولی زیر این محاسبه را انجام دادم که البته می‌تونه متفاوت از مدلی باشه که بانک مسکن استفاده می‌کنه. اما می‌تونه کمک کنه که مقایسه بهتری انجام بدیم.

اگه همان وام ۱۳۰۰۰ یورو (حدود ۵۰ میلیون) را با فرمول خصوصی و دولتی برای دوره ۳ ساله محاسبه کنیم (برای سادگی همه رقمها را به یورو محاسبه کردم)، به عددهای زیر میرسیم که خیلی بیشتر از سود پرداختی برای بانک فرانسوی است.

وام خصوصی با بهره ۱۵ درصد
   - قسط ماهیانه = ۴۵۰ یورو
   - کل پرداختی = ۱۶۲۲۳ یورو
   - سود پرداخت شده بعد از ۳۶ ماه = ۳۲۲۳ یورو

وام دولتی با بهره ۱۵ درصد
   - قسط ماهیانه = ۴۴۴ یورو
   - کل پرداختی = ۱۶۰۰۶ یورو
   - سود پرداخت شده بعد از ۳۶ ماه = ۳۰۰۶ یورو



فرمول محاسبه نرخ سود در بانکهای دولتی ایران

فرمول محاسبه سود در بانکهای خصوصی ایران

مبنع  فرمول 
در مورد وام بانک ایرانی باید به اندازه کافی ضامن (بصورت سفته یا سند امضاء شده توسط کارمند رسمی دولتی) داشته باشید در حالیکه در بانک فرانسوی داشتن سابقه خوب و درآمد کافی و نداشتن بدهی زیاد کقایت می‌کنه. 


نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

آموزش رانندگی در فرانسه مراحل و نحوه ثبت‌نام

آموزش رانندگی در فرانسه، تفاوت گواهینامه دنده اتومات و دنده دستی

موتور جستجوئی غیر از گوگل